Reklama
 
Blog | Dan Vořechovský

Svoboda volby versus diskriminace

Nechci řešit problémy našich romských spoluobčanů, na toto téma se již vyjádřili dva kolegové. Přečetl jsem si však zprávu o tom, že pařížské letiště zakázalo v bezpečnostních zónách pracovat muslimským zaměstnancům. Ti to vnímají jako diskriminaci kvůli vyznání.

Co je však diskriminace? Míra eufemismů dosahuje často neuvěřitelných rozdílů. V některých termínech jsme však svědky opaku. Termín diskriminace ve skutečnosti znamená “pouhé” rozlišování. Pejorativní nádech tomu dává až souvislost, ve které se použije.

Diskriminace je obecně žádoucí, protože člověk se rozhoduje na základě odlišností. Kdyby věci byly stejné, nerozhodoval by se, nebylo by o čem. Zákony jako vždy vzaly pod svá bedra ochranu oněch “tupých” občanů, kteří nejsou schopni rozpoznat, že jejich volba jim vlastně ubližuje. Že např. nejít do smluvního vztahu s muslimem jenom proto, že je věří v Alláha, poškozuje nejen tohoto muslima, ale i toho, kdo volbu činí, neboť je to volba iracionální. Případ má navíc etickou rovinu, protože to je nepřípustné, nemorální chcete-li. A zákon má přece vychovávat. Jenže žádný zákon z nikoho lepšího člověka neudělá, to mi nikdo nenamluví. Takové zákony vedou k vyšší míře pokrytectví a dušení problémů, ne jejich řešení. Zaměstnavatel se skřípěním zubů přijme někoho, koho by “iracionálně” nikdy nepřijal a problém je zameten pod stůl, kde postupně nabobtnává.

Celý problém diskriminace je naprosto absurdní. Jdu si například koupit MP3 přehrávač. Rozhodnu se třeba pro značku Sony a to na základě určitých důvodů. A ty důvody mohou být klidně “iracionální”, prostě věřím, že historie značky je zárukou kvality a tak si ho koupím, ač konkurenční výrobek je levnější a ve skutečnosti možná i kvalitnější. Je to stejné rozhodování jako při přijímání zaměstnance: chci si koupit (najmout) Sony (bělocha), protože této značce (jemu) jaksi věřím víc.A v obou případech se mohu mýlit. Ale pouze v druhém případě jsem údajně něco udělal špatně. Nepřijal jsem služby od někoho, ačkoli by třeba poskytl mnohem lepší kvalitu. Výrobek se značkou “XXX” (třeba Apacer, dejme tomu) ale také “trpí” tím, že to není Sony a že je holt kvůli tomu “diskriminován” (přitom i v tomto případě v důsledku “diskriminuji” konkrétní lidi). Chce-li si někdo vydobýt reputaci a vytvořit důvěru, musí na tom pracovat. Platí to pro spotřební elektroniku a platí to i pro lidi (i když často za reputací stojí pověst zboží nebo lidí, kteří jsou s dotyčným asociováni).

Reklama