Reklama
 
Blog | Dan Vořechovský

Hledání je matka moudrosti

Pravděpodobně jen málokdo se dnes obejde bez nějaké vyhledávací služby a drtivá většina uživatelů používá Google. Google je nepochybně fenoménem posledních let a s tím, jak roste jeho popularita, rozšiřuje čím dál více spektrum svých aktivit. Nedávno koupil videoportál Youtube (i s kolegou suchoschem) a před pár dny blíže nespecifikovaný podíl v čínské Dan Vořechovský
7. 1. 2007 11:01

Sdílet na Twitteru Sdílet na Facebooku Tisknout Odeslat e-mailem

Google uspěl nejen ve Spojených státech, ale i v mnohých jiných zemích. Ze svého okolí znám jen pár lidí, kteří nepoužívají pro vyhledávání Google. Jde o lidi, kteří nepoužívají internet. Že úspěch Googlu není automatický, dokazuje právě jeho situace v Číně. Google má zřejmě nejkvalitenější technologii vyhledávání (nejsem odborník, věřím odborníkům) a proto je tak rozšířený. Najdete s ním, zkrátka a dobře, víc a radostněji, než s jinou vyhledávací službou.

V Číně však dominuje vyhledávač Baidu, kterému se dost příznačně přezdívá "čínský Google". A když mluvím o dominanci, tak vůbec nepřeháním. V celé Číně má Baidu téměř 50% podíl na trhu a ve velkých městech je to ještě hroší (opět ta vtipná přesmyčka). V Pekingu totiž Baidu využívá 60% uživatelů, kdežto Google pouhých 20%. Co je ale ještě zajímavější, právě minulý rok Google zaznamenal velký pokles podílu ve velkých městech (v Pekingu, Šanghaji a Kantonu), a to o rovných 12%. Baidu naopak o zhruba stejné procento posílilo a je tedy téměř jisté (vzhledem ke struktuře vyhledávačů v Číně), že Google oslabil na úkor Baidu. V celé Číně pak patří Googlu až třetí příčka (se 13%), protože druhé místo okupuje Yahoo! China (cca 21%) patřící čínské Alibabě (internetová aukční síň).

Tento vývoj však není dán jen prostým konkurenčím soubojem, i když i ten stojí za zmínku, neboť Baidu vede v Číně agresivní marketingovou kampaň, kdy například při výběru hotovosti z bankomatu můžete na vrchní straně vidět reklamu na Baidu. Jen těžko lze něco takového přehlédnout. Nicméně nezanedbatelný vliv na vývoj čínského trhu s vyhledávači měl také tzv. Golden Shield projekt čínské vlády. Ano, jde o vzletný název pro cenzuru internetového obsahu a využívání internetových služeb čínskou vládou. Baidu spustilo své služby v roce 2000 a od té doby čínskému trhu vládne (i když analýzy čínského trhu s vyhledávači se co do tržního podílu jednotlivých firem dost liší). Jenže před nástupem Baidu vládl čínskému trhu Google, ačkoli v Číně nebyl přítomen. Poskytoval totiž podporu pro vyhledávání v čínštině a to stačilo i navzdory tomu, že Yahoo! do Číny přišel už v roce 1999. V roce 2002 přišla pro Google rána, neboť čínská vláda čínským uživatelům zablokovala adresu google.com a na Baidu tak nuceně přešli uživatelé Googlu. V květnu a červnu minulého roku se situace opakovala kvůli rozporům mezi firmou Google a čínskou vládou. Google se na začátku minulého roku sice podvolil čínským cenzurním zákonům, ale chtěl, aby portál vždy o zásahu cenzury uživatele informoval. To se čínské vládě nelíbilo, a tak, tentokrát již doménu google.cn, pro změnu opět zablokovala. Podobné problémy se dotkly i jiných vyhledávacích služeb (Sohu, Sogou). Jediný, komu se daří s čínskou vládou vycházet, je Baidu. Úzce dokonce s vládou spolupracuje (což si přeberte, jak chcete).

Faktem ale je, že Google v Číně zaspal a podcenil tamní specifika. Za své postavení na trhu si totiž může hlavně sám. V Číně uspěje jen ten, kdo pochopí odlišnosti tamního trhu. Velmi důležitá je spolupráce s místními firmami a to Google značně podcenil. Značně podcenil lokalizaci své firmy na čínském trhu, kde je nutné zcela překopat své dosavadní zkušenosti z designu, marketingu, prodeje a další obchodních aktivit. Vše je jiné. Navíc, Baidu nabízí relevantnější výsledky vyhledávání, je lépe uzpůsoben pro chápání významu čínských znaků a jejich spojení.

Google však již pochopil, o co na čínském trhu jde, a již v roce 2005 najal do svých služeb bývalého člena vedení firmy Microsoft v Číně, Kai Fu Leeho. Google se snaží napodobit postupy Baidu a začal s agresivní kampaní (např. je důležité volat do menších a středně velkých firem a upozornit na to, že internet vůbec existuje a vyhledávací služby mohou významně přispět k rozvoji té či oné firmy). Eric Schmidt (ředitel Googlu) však přiznal, že Baidu v dohledné době Google nedožene. Věřím tomu, že čínský trh bude v následujících letech sledovat konkurenční souboj Googlu a Baidu o uživatele a jsem na tento vývoj velmi zvědav. Obrat ve vývoji ve prospěch Googlu by mohl nastat už tento rok. Uchvátí nakonec Google (tak jako jinde) čínský trh vyhledávacích služeb?

Reklama